Archief
Ontslagrecht bij de overheid
Het ambtenarenrecht is per 1 januari 2020 grotendeels vervangen door het civiele arbeidsrecht. Als gevolg hiervan worden arbeidsrechtelijke conflicten niet meer opgelost in overeenstemming met het bestuursrecht. Dit geldt ook voor ontslag. Ambtenaren kunnen pas worden ontslagen na toestemming van het UWV of door ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter. Dit wordt ook wel de preventieve ontslagtoets genoemd. Indien een ambtenaar ontslagen is, kan hij of zij…
Lees meer >CAO-recht bij de overheid
Als gevolg van de Wnra zijn veel overheidswerkgevers een cao overeengekomen waarin de (meeste) arbeidsvoorwaarden van de ambtenaren worden geregeld. In de praktijk worden regelmatig vragen gesteld over de binding van de ambtenaren aan een dergelijke cao. Of een ambtenaar gebonden is aan de huidige cao of een nieuw overeen te komen cao, hangt af van enkele omstandigheden zoals het lidmaatschap van de vakbond of de aanwezigheid van…
Lees meer >De rol en bevoegdheden van de OR tijdens de Covid crisis
Een OR kan invloed uitoefenen op het te voeren beleid binnen een onderneming en heeft daartoe verschillende rechten, zoals een informatie-, advies-, instemmings- en initiatiefrecht. In verband met de Covid crisis worden door ondernemingen diverse maatregelen getroffen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de rol en bevoegdheden die de OR heeft. Informatierecht Allereerst is van belang dat een werkgever die een subsidie op grond van de…
Lees meer >Hoofdlijnen NOW 3
Het kabinet verlengt de NOW-maatregel. NOW 3 heeft een looptijd van 9 maanden, onderverdeeld in 3 tijdsvakken. Werkgevers kunnen per tijdvak bepalen of zij een beroep op de NOW willen doen. Niet vereist is dat al een beroep op de NOW 1 of de NOW 2 is gedaan. TIJDVAK 1 – 1 oktober t/m 31 december 2020Om in aanmerking te komen voor loonkostensubsidie moet sprake zijn van een…
Lees meer >